Dovolená 2017

Rakousko, Itálie

Letošní letní dovolenou jsme strávili v Rakousku a Itálii – lépe řečeno v Tyrolsku a Jižním Tyrolsku (Südtirol ist nicht Italien).

Na společnou dovolenou s námi se opět vydala rodina Davidova.

Fotky najdete zde v záložce Fotogalerie nebo na serveru google

Sumárum:

15 dní

2 místa (ubytování)

1 karta koupená (Innsbruck Card)

1 v ceně ubytování (Merano Guest Card)

1. den

Cestu začínáme odjezdem v 8.00 od našeho domu a 8.08 od domu číňana (s cca 15-minutovým zpožděním) a míříme směr Rakousko.

Cestou ovšem zastavujeme na oběd na rakousko-německých hranicích v restauraci Servus Europa a poté směřujeme do Kufsteinu.

Projdeme si pevnost Kufstein s největšími „venkovními“ varhany na světě a staré město s kouzelnou uličkou. Ty varhany jsou sice umístěny ve věži, ale po otevření dřevěných klapek se rozléhá jejich zvuk do širokého okolí. Hrají každý den ve 12.hod (v létě i v 18.hod).

Po této zastávce pokračujeme do cílové destinace v Oberperfussu. Zde se ubytujeme u úžasné rodiny Mair v jejich domě Lackenrhof.

2. den

Vyrážíme do Innsbrucku a parkujeme pod fotbalovým stadionem. Autobusem pak pokračujeme do centra a míříme do informačního centra, kde zakoupíme Innsbruck Card na 48 hodin. I když je docela drahá, vyplatí se. Po absolvování všech destinací spočítáme cca 40% úsporu.

Vyjedeme lanovkou nad Innsbruck na Nordkette a kocháme se pohledy do údolí a na město. Bohužel přichází i mraky a tak úplně z vrchní stanice sjíždíme obratem níže, protože se nám vybavila scéna z Homolkových — bylo tam jak v prádelně.

O něco níže je už lépe vidět a dáme i občerstvení na zahrádce restaurace.

Poté jsme sjeli dolů a prošli AlpenZoo. Malá, ale krásná zoo se zajímavými zvířaty. Nejvíc nás překvapil rys, který si hověl vysoko ve větvích. V zoo mají také losy, což druhou část výpravy obzvláště potěšilo. Ze zoo si ale neodnáší losa, nýbrž vlka (asi půl metrového plyšáka)

Poté jsme se lanovou dráhou (mimo jiné zastávky na této trase navrhla Zaha Hadid) vrátili do města a prošli si ho, než začalo drobně pršet. Po návratu k autu se rozhodujeme ještě pro návštěvu skokanského můstku, který navrhovala také Zaha Hadid. Nahoře jsou úžasná panoramata na Innsbruck. Díky drobnému dešti a sluníčku se nám krásně vybarvila i duha. Poté se již vracíme na základnu do Oberperfussu.

3. den

Původní plán jsme bohužel vzhledem k deštivé předpovědi měnili, ale i tak jsme ještě po ránu zvládli soutěsku Wolfsklamm. Poté jsme se přešli na mokrou variantu (začalo pršet) a jeli do domu, který stojí obráceně (Haus steht Kopf). Zajímavý zážitek, hlavně uvnitř se člověk ze začátku motal a hledal rovnováhu.

Poobědváme v nedaleké restauraci a vzhledem k neustálému dešti měníme plán na návštěvu zámku Ambrass a Swarovski Kristallwelten necháme na další den.

4. den

Vyrážíme hned ráno do Swarovski Kristallwelten a využíváme poslední výhodu Innsbruck Card (vstup zdarma). Je to taková občas trochu „opičárna“ pro turisty, ale stojí za to to vidět. Poté pokračujeme do nedalekého městečka Hasegg a prohlídneme si expozici mincovnictví na zdejším hradě, vystoupáme na věž a pak se projdeme po historickém městečku. Odjíždíme směr soutěska Leutascher Geisterklamm na rakousko – německé hranici. Prošli jsme bohužel jen červenou trasu (3km), protože modrá byla zavřená (další 2km). Tudíž jsme vodopád této soutěsky. tak někdy příště….Cestou zpět projdeme i hranici s Německem.

5. den

Ráno se probouzíme do zamračené oblohy a tak po pohodovém ránu se rozhodujeme vyrazit na Brauerei Schloss Starkenberg, což je pivovar na zámku. Máme individuální prohlídku s úžasným průvodcem (číňan – Jirka překládal z anglického textu), která je na konci spojená s degustací místní produkce. Jelikož mi pivo chutná, koupíme dárkovou sadu s různými druhy piva. A protože prší stále více, volíme odpočinkové odpoledne a vracíme se na základnu.

6. den

Vyjíždíme ráno směr Ötztallské údolí k vodopádu Stuibenfall. Po příchodu k vodopádu, někteří členové výpravy se zděšením odmítají pokračovat dále na visutý schodo-most. Pouze 3 odvážní mušketýři dosáhnou vrcholu — Tom, Jirka a já). Sice to byla fuška a chtělo to trochu odvahy, ale stálo to za to. Po návratu na parkoviště se přesunujeme do Imstu do soutěsky Rosengartenschlucht. Když si ji projdeme, vrátíme se do Imstu a  odjíždíme někam na oběd. Když míjíme zavřené gasthofy, dojedeme až do Zamsu, kde najdeme úžasnou restauraci v hotelu Jägerhof — to byl kulinářský zážitek — gulášek z čerstvých hub (lišky – kuřátka) jedna báseň. Poté jdeme vyjít kalorie do soutěsky Zammer Lochputz. Bohužel díky velkému stavu vody jim netryská hlavní atrakce.

7. den

Konečně se na nás po ránu směje slunce a tak vyrážíme směr Stubajské údolí. Nejprve vyjedeme až na Top of Tyrol do výšky 3 210 mnm, kde docela fouká a teplota je jen +5°C – prostě ideální dovolená na léto. Pak jdeme do ledové jeskyně, kde je prakticky 0°C. Jde o uměle vytvořenou chodbu v ledovci. Bohužel je zde dokumentováno, jak velký je úbytek ledovce. Jinak to bylo trochu zklamání, protože poslední zbytky ledovce a sněhu chrání pod bílou hadrou. Takže se ze shora díváte na textilii.

Pak jsme sestoupali dolů a přejeli o kousek níže k vodopádu Grawa Wasserfall, kde si dáváme oběd s výhledem na tento vodopád. Jelikož si objednáváme 6xGröstle (mimo další 2 jídla), donesou nám jednu velkou porci na obrovské pánvi. Pak už následuje jen pěkná procházka podél řeky a vodopádu k autu. Cestou se zastavujeme pod mostem, kterým vede dálnice na Brenner a shlédneme odvážlivce, kteří skáčou bungee jump.

8. den

Ráno odjezd z prvního ubytování přes Timmelsjoch, kde navštěvujeme moto-muzeum a  kocháme se panoramaty. Pak sjíždíme serpentinami do městečka Moos, kde si prohlédneme bunkr z 2. světové války. Následně pokračujeme stále se klikatící silnicí do městečka Dorf Tirol a jdeme na zámek Tirol. Bohužel hrad Brunnenburg má zavřeno a tak si ho necháme na příště. Pak již vede naše cesta do našeho druhého ubytování v obci Postal (nad Burgstallem). Závěrečné serpentiny až k Pflanzerhofu nás již po celodenním točení volantem nerozhodí 🙂 Paní Ganthaler nás provede celým objektem, hlavně ukáže sklep a pak již jen relaxujeme u vínka.

9. den

Ráno jedeme do světa orchidejí. Čekají nás tam překrásné variace květů a také trocha poučení — orchidej vyroste ze semínka do prodejní velikosti za 5 let! Poté se vydáváme do Lany a chceme projít soutěskou Gauschlucht až na hrad Braunsberg, ale soutěska je zavřená z důvodu padajícího kamení. A protože u hradu není parkoviště a je stejně zavřený, volíme náhradní variantu a jedeme opět do Dorf Tirol a jdeme na hrad Brunnenburg, který byl včera zavřený.

10. den

Hned ráno jedeme na zámeček Trauttmansdorff (strávila zde nějaký čas i císařovna Sissi). Projdeme si expozici a následně rozsáhlou zahradu. Vše nám zabere cca 4 hodiny. Poté se vydáváme na cestu směr Naturns na koupák. Cestou zastavujeme na oběd v restauraci u pivovaru Forst. Zde nás čeká malé překvapení, když na nás číšník promluví česky. Je to sice čašník zo Slovenska, ale má za manželku češku. Pak už následuje relax v Erlebnisbad Naturns.

11. den

Další den volíme odjezd do Bolzana, kde si projdeme centrum, malé tržiště a pak se vydáváme do Muzea R. Messnera na hrad Sigmundskron (nedaleko Bolzana). Po projití muzea, které je moc zajímavé, nás čeká velké překvapení, když se u nás zjeví samotná legenda. A tak máme na památku společnou fotku s Reinholdem Messnerem.

Poté odjíždíme ke Kalterer See. Když konečně najdeme místo k zaparkování, zjišťujeme, že se zde za přístup k jezeru platí a ceny v restauraci jsou přemrštěné. Vydáváme se tedy do městečka Tramin, kde jdeme (i vzhledem k narůstajícímu vedru) na koupák. Poté ještě stihneme degustaci a nákup vína v místní prodejně vinařství. A Gewürztraminer z Traminu chutnal skvěle?.

12. den

Vydáváme se do centra Merana. To nás úplně uchvátí. Nádherné domky, úzké uličky, kavárny, zákoutí, různé dobroty na tržišti i v obchůdcích. Vzhledem k vedru, ale následně volíme opět relax v bazénu a odjíždíme do Naturnsu. Před tím, ale se chceme podívat na hrad Juval, kde má R. Messner druhé muzeum. Po vyjetí šílených serpentin, zaparkování a dojití cca 1km k hradu, zjišťujeme, že je středa zavírací den. Vracíme se zpět, absolvujeme serpentiny, na kterých se míjíme s jiným autem a cyklisty. Dole na velkém parkovišti číňan zjišťuje, že nejen ve středu je zavřeno. Otevřeno prý bude až 1.9.. Tak odjíždíme na oběd a pak na koupák. Večer pak od paní domácí zjišťuji, že Juval je přes léto zavřený vždy, neboť tam Messner utíká před horkem v Meranu a do Merana se vrací až na začátku září.

13. den

Vzhledem k  teplotám se jedem trochu ochladit do sedla Gampenjoch ve výšce 1 520 mnm, kde navštěvujeme bunkr, který byl součástí linie bunkrů ve 2. světové válce. Mussoliny byl sice spojencem Hitlera, ale nevěřil mu. Tak nechal tyto bunkry vybudovat. Po prohlídce bunkru (přístupné jen 1 patro ze 4) a sbírky minerálů (v chodbě bunkru), sjedeme na občerstvení do vesnice Unsere Liebe Frau im Walde. To je název, co?? Po návratu na Pflanzerhof následuje odpolední klid, relax, popíjení Aperolu, vína atd.

14. den

Ráno se vydáme opět do Merana. Paní domácí nám řekla, že tam bude trh. Trh tam byl a obrovský, bohužel převážně hadry a oblečení. Ale ta jedna ulička s domácími sýry, špeky, pečivem a dalšími tyrolskými specialitkami byla úžasná. Po projití městečka a zastávce na občerstvení, se vydáváme  opět do Naturnsu na koupák, protože teploty šplhají až k 38°C.

15. den

Rávo v 8.30 vyrážíme na cestu domů. Vzhledem k avizovaným vysokým teplotám se snažíme co nejvíce ujet vedru na sever a tak naše další zastávka je až v Kufsteinu, kde si áčák kupujeme ve sklářství Riedl skleničky na šampus. Pak jdeme do centra, abychom ve 12 hodin slyšeli hrát venkovní varhany. Sice napřed zazní siréna (asi mají první sobotu v měsíci zkoušku), pak kostelní zvony, ale nakonec to přišlo. Otevřeli se dřevěné klapky a z věže pevnosti se začala linout hudba do širokého okolí. Pak jsme si ještě prodloužili s áčákem život o minimálně 5 let (modří už vědí) a dali si velmi chutný oběd, po kterém následovala cesta domů. Do Brna jsme přijeli v cca 19.30. Dovolenou jsme zakončili společnou večeří v restauraci Lužánka.