Dovolená 2022

Kréta

Poprvé po dlouhých letech jsme absolvovali se ženou dovolenou bez dětí (nepočítám prodloužené víkendy). Jelikož jsme byli limitováni přesným datem a chtěli jsme zkrátit ztracený čas během cestování a čekání na letišti na minimum, zvolili jsme nakonec odlet z Ostravy a vybrali přímý let na Krétu (30.6.-6.7.). Jelikož nemáme rádi davy lidí, vybrali jsme si hotel Europa Resort Hotel u vesničky Panormos Rethymno.

Předběžný plán pro Krétu

1. den čtvrtek

Odletěli jsme z Ostravy ve 12:20 na Heraklion Airport, kde jsme přistály v cca 15:45.

Po přistání nás čekal na letišti řidič Nikos a odvezl nás do hotelu Europa Resort, Panormos in Rethymno.

Ještě jsme stihli koupání v moři. 🙂

Na večeři jsme se vydali do vesničky Panormo, které byla vzdálená cca 1km. Cestou jsme se zastavili v agentuře Bali Travel, kde jsme si zaplatili 3 výlety

1. Rethymno by Night

2 Gramvoussa – Ballos – the blue lagoon

3 Preveli Palm Beach – Monastery – Spili village

Po probádání okolí přístavu, jsme si pro večerní posezení vybrali tavernu Barbra Antreas, kde jsme si dali dobrou rybičku a víno. Na závěr jsme pak dostali místní koblihu plněnou sýrem a meloun.

2. den  pátek

Po dopoledním koupání v moři jsme vyrazili na procházku do vesničky, kde jsme se zastavili na „malý“ oběd v restauraci Porto Parasiris. Po obědě jsme se pak vydali procházkou na degustaci do nedalekého vinařství Klados. Zde jsme pod pergolou a s nádherným panoramatem ochutnali postupně 5 vzorků z místního vinařství. Po zakoupení 3 lahví jsme se vydali taxíkem zpět na hotel a šli se vykoupat do moře.

Kolem sedmé nás pak vyzvedl u hotelu autobus, který nás zavezl do správního města oblasti do Rethymna. Prošli jsme si historické jádro městečka, v jedné trochu zastrčené uličce jsme našli pěknou tavernu a tam si dali večeři. Na závěr jsme dostali desert a místní likér. Poté jsme se prošli k pevnosti a po krátké procházce na promenádě, jsme se vydali zpět na parkoviště, kde nás v 23:00 naložil autobus a zavezl zpět do hotelu.

3.  den sobota

V 8:10 nás vyzvednul u hotelu autobus, který nás zavezl do přístavu Kissamos. Poté jsme se nalodili na loď a ta nás zavezla do laguny Ballos. Zde jsme strávili cca 3,5 hodiny. Bohužel ráno začalo docela foukat a tak byla záživná nejen cesta, ale i koupání v Laguně.  Poté jsme se vydali na cestu zpět se zastávkou na pirátském ostrově Gramvoussa. Zde byla možnost vylézt až nahoru na pevnost, nebo zůstat na pláži. Po cca 1 hodině jsme pak vydali zpět do přístavu a odtud autobusem zpět do hotelu.

Poté nás manažer hotelu odvezl do vesnice, kde jsme si zašli na večeři.

4. den neděle

V 8:55 nás vyzvednul u hotelu autobus, který nás vezl směr jižní část Kréty. Cestou jsme projeli soutěskou Kourtaliotiko, kde nám nahoře u cesty zastavili na 10 minut pro pokochání se přírodou. Poté jsme pokračovali do kláštera Preveli. Po projití kláštera a občerstvení jsme pokračovali k pláži Ammoudi. Tam nás autobus vyložil a průvodce nás nasměroval k Preveli neboli palmové pláži, kde jsme strávili cca 3,5 hodiny. Poté jsme se vrátili k autobusu a cestou zpět si ještě udělali zastávku v tradiční krétské horské vesničce Spilli. Zde jsme se mohli napít čisté pramenité vody, která vytéká z hory přes 25 lvích hlav. Zde jsme se občerstvili dobrou zmrzlinou a prošli se vesničkou. Po cca hodině nás již čekala jen cesta zpět na hotel, kam jsme přijeli v cca 18:00. Po koupeli v bazénu jsme se nechali zavézt do vesničky a zašli si na večeři. Tentokrát do taverny Bereketi.

5. den pondělí

Dopoledne jsme strávili u hotelového bazénu, jelikož stále foukalo a byly nebezpečné vlny. Odpoledne jsme se strávili degustací zakoupeného vína z Klados Winery a hraním karet. Pak jsme se šli smočit do moře, jelikož se zdálo, že se moře uklidnilo. Sice nějaké vlny byly, ale na smočení to šlo.

Poté jsme se vydali opět na večeři do vesničky Panormo a opět jsme zvolili tavernu Barbra Antreas. Po večeři jsme se přesunuli do baru Nikitas, který má autentickou atmosféru. Dali jsme si výborné víno, hrála zde příjemná hudba a tak jsme zde strávili dlouhý a krásný večer.

6. den úterý

Dopoledne jsme strávili u hotelového bazénu, jelikož stále foukalo a byly nebezpečné vlny. Odpoledne jsme se strávili degustací zakoupeného vína z Klados Winery a hraním karet. Pak jsme se šli smočit do moře, jelikož se zdálo, že se moře uklidnilo, ale bylo to jen na smočení dolní poloviny těla. Poté jsme se vydali opět na večeři do vesničky  a opět jsme zvolili restauraci Porto Parasiris. Po večeři jsme se přesunuli opět do baru Nikitas na dobré víno a kvalitní hudbu.

7. den středa

Dopoledne jsme strávili u hotelového bazénu. V poledne jsme opustili pokoj a v salonku u recepce zahráli karty. V 13:30nás pak recepční odvezla autem na letiště, odkud jsme v cca 16:55 (mělo být 16:40) vzlétli směr Ostrava, kde jsme v 18:20 přistáli. Pak už nás čekala jen cesta autem domů, kam jsme dorazili v cca 20:30.

Fotky z Kréty zde

Itálie a Rakousko

Druhá letní dovolená (ta hlavní ?)

Naši standardní letošní dovolenou jsme bohužel absolvovali bez rodiny Davidových, která nás v posledních letech doplňovala.

Náš plán bylo prozkoumat oblast Valdobbiadene a Benátsko a údolí Gasteinu a okolí.

Předběžný plán IT a AT

Finální (upravovaný) plán

Na letošní letní dovolenou jsme tedy vyrazili do Itálie a Rakouska.

2 země (Itálie, Rakousko), 2 místa (Conegliano, Luggau), najeto celkem 2 874km.

1. den

Na cestu jsme se vydali v sobotu ráno v cca 7 hodin. Po cestě jsme se zastavili na oběd do nám již známé restaurace Fruhmann u Villachu. Do hotelu Sporting Hotel Ragno D’Oro v Coneglianu jsme dorazili asi kolem půl páté odpoledne. Po ubytování a osvěžení v bazénu jsme se vydali na průzkum městečka. Prošli jsme si centrum, vyšlápli na místní zámeček. Poté jsme zakotvili v centru na večeři a prosecco (což jsme pak opakovali každý den ?)

2. den

Po snídani jsme se vydali do vesničky Vittorio Veneto, kde jsme se prošli po malém, ale hezkém centru, prohlédli si místní muzeum, občerstvili se v místní kavárně na náměstí a prošli podél vody. Poté jsme se přesunuli k Lago di Lago, kde jsme podnikli výšlap k obří lavičce (Panchina Gigante neboli Big Bench ?). Po sestupu jsme šli k jezeru a tam si dali oběd. Následně jsme se přesunuli do vesničky Cison di Valmarino, kde jsme se chtěli projít podél vodní cesty až k vodopádu Cascatella del Pisol. Bohužel suché počasí, které zde trvalo již od dubna, mělo za následek vyschnutí koryta. A tak jsme po krátké procházce městem vyjeli směrem k vodopádu. Zde jsme si u parkoviště prohlédli památník na 1. světovou válku. Vzhledem k nedostatku vody v potoce jsme se ani k vodopádu nevypravili. Zato jsme ale vypravili do vinařství Garbara, kde jsme pod vedením majitelky degustovali chutné vzorečky prosecca. A nějaké jsme si i zakoupili ?.

3. den

Předpověď hlásala vysoké teploty, proto jsme se rozhodli pro ústup do „hor“. Vydali jsme se přes dechberoucí sedlo Passo San Boldo do vesničky Sant’Antonio Tortal a odtud si udělali vycházku do kaňonu Brent De L’Art. Po pokochání se přírodním divadlem, jsme se vrátili k autu a pokračovali k hradu Zumelle. Ten byl bohužel zavřený, ale odtud jsme se vydali cestou podél říčky až k dalšímu divu přírody – k jeskyni Grotta Azzurra. Po cestě zpět do Congliana jsme se ještě zastavili u starého mlýna Molinetto della Croda a ve vinařství Bepin De Eto.

4. den

Vzhledem k vysokým teplotám, které nás čekali (až 37°C) jsme zredukovali program na návštěvu městečka Portogruaro (kterému se také přezdívá „Malé Benátky“). Po procházce městečkem jsme se vydali k moři do blízkosti letoviska Caorle. Moře bylo čisté a jako kafe, ale i tak to bylo to příjemné osvěžení. Po cestě zpět jsme si trochu zajeli a navštívili vinařství La Tordera. Po chutné degustaci jsme se pak vrátili do hotelu (i s krabicí lahodných vzorků prosecca ?).

5. den

Vydali jsme se do Benátek. Po zaparkování auta na parkovišti před mostem přes úžinu a zakoupení celodenní jízdenky na veškerou dopravu, jsme se autobusem přesunuli za most k přístavišti, kde jsme nasedli na vaporetto a vystoupili až u náměstí Svatého Marka. Během krátké přeháňky jsme se ukryli do kavárny a pak si postupně prošli Benátky skrz na skrz. Po obědě jsme se ještě vydali k bazilice Santa Maria della Salute a pak zde nasedli na vaporetto a nechali se odvézt zpět do přístaviště. Autobus nás pak převez přes most zpět k parkovišti. Odpolední bazén a Aperolspritz a pak večeře a prosecco bylo jen krásným vyvrcholení celého dne ?

6. den

Na tento den jsme si naplánovali výlet do městečka Bassano del Grappa (jak napovídá název, městečko Grappy). Před tím jsme se ale vydali do místní pražírny kávy Dersut (přímo v Coneglianu). Muzeum kávy je bohužel otevřené jen po předchozí objednávce pro skupiny. Ale přesto zde kávu prodávají. Jelikož jsme kávu neznali a i přesto, že to standardně nedělají, uvařili nám kávu, abychom ochutnali. Po nákupu kávy jsme se již vydali do plánovaného cíle – Bassano del Grappa. Po procházce městem a degustaci v muzeu Grappy (Poli Grappa Museum) jsme se vydali k nedalekému vodopádu Waterfall of Silan. Protože teplota nadále stoupala rozhodli jsme, že nepojedeme na hradby do městečka Citadella, ale že pojedeme do oblasti Valdobbiadene a navštívíme nějaké vinařství. Nakonec jsme skončili v Col Vetoraz Spumanti. Po cestě zpět jsme v Goneglianu ještě narazili na obchod s kapslemi. Zde jsme měli možnost ochutnat a zakoupit kapsle do kávovaru. Měli zde sortiment od značek, které ani neznáme ?.

7. den

V pátek nás čekalo městečko Chioggia. Další „malé Benátky“. Malé pěkné „ostrůvkové“ městečko. Po projití městečka, jsme se přesunuli k moři na pláž Sottomarina. Po cestě zpět na hotel jsme se osvěžili výbornou zmrzlinou a jako každý den se opět před večeří osvěžili v bazénu. Pak nás již čekala poslední večeře v Itálii a také poslední vzorky Prosecca ( a také nádherná bouřka o drobné ochlazení).

8. den

Po snídani a sbalení všech věcí do auta jsme se vydali směr Rakousko. Cestu jsme směřovali na nádraží v Mallnitzu, kde jsme se „nalodili“ na autovlak a tunelem projeli na druhou stranu hor. Po krátkém sjezdu údolím, jsme již odbočovali do Luggau, kde jsme měli ubytování na statku Obergroebnergut. Paní Höller nás vřele přivítala a po ubytování nám nabídla domácí likér na uvítanou.

9. den

Vzhledem k k nočním dešťům a zamračené obloze jsme provedli změnu plánu a odjeli si projít soutěsku Kitzlochklamm. I když jsme již zde před lety byli, stejně to bylo i podruhé krásné. Pak jsme se přesunuli na hrad Klammstein, kde zrovna hrála místní lidové hudba. Po krátké kulturní vložce jsme se přesunuli do Bad Gasteinu a pokochali se místním mohutným vodopádem.

10. den

Počasí po ránu vypadalo příznivě a tak jsme se rozhodli pro výlet do údolí Sportgastein. Po zapacení mýtného (5 Euro na osobu) jsme projeli soustavou tunelů až na parkoviště u chaty Valeriehaus. Odtud jsme se vydali na okružní trasu okolo údolí. Zvolili jsme si delší trasu a stála za to. Po cestě jsme zpět jsme se občerstvili na chatě Nassfeldalm. Dále jsme rozhodli pro výstup k jezeru Unterer Bockhartsee a k chatě Bockhartseehütte až do výšky 1950 m.n.m. Strmý výšlap, ale stálo to za to a náležitě jsme se na chatě odměnili ?.

11. den

Po probuzení nás čekalo zamračené a mlhavé údolí. Rozhodli jsme se proto odjet kousek dál a navštívit další soutěsku (kterou už jsme také před lety navštívili) a to Seisenbergklamm. Zde již bylo polojasné počasí. Po návratu z procházky jsme se vydali na cestu zpět a cestou se zastavili v Kaprunu podívat se na stará auta a motorky (Vötter’s Fahrzeugmuseum).

12. den

Tento den jsme se vydali na Großglockner Hochalpenstraße. Po zaplacení celodenního vstupu (38 Eur). Jsme postupně vystoupali až do sedla Hochtor (nejvyšší bod cesty – 2 504 m.nm. a pak klesali a zase stoupali až k parkovišti u ledovce. Po projití 6 tunely jsme zjistili, že cesta přímo k ledovci je pro turisty zavřená (padající kamení), ale i přesto byla panoramata úžasná. Při zpáteční cestě jsme udělali odbočku z hlavní cesty a vyjeli na nejvyšší bod dosažitelný autem – Edelweißspitze (2 571 m.n.m.). Po sjetí do údolí jsme zaparkovali hned za mýtnou bránou a navštívili místní Wild park.

13. den

Z parkoviště v Bad Hofgasteinu jsme vyjeli lanovkou Schlossalmbahn na vrchol. Tam jsme sešli k jezeru Schlossalmsee a pak postupně klesali do údolí a kochali se nádhernými výhledy. V blízkosti mezistanice jsme udělali zastávku v chatě Aeroplanstadl. Což bylo jen a jen dobře. Skvělý oběd, který byl zážitkem. Čerstvý pstruh ze sádky zabitý před námi, omáčka z kuřátek, velmi příjemná obsluha. Téhle zastávce dáváme 1 s hvězdičkou ? . Pak nás již čekal poslední úsek klesání do údolí.

14. den

Po výjezdu lanovkou z Dorfgasteinu na Fulseck jsme se vydali k jezeru Spiegelsee. Jezero má krásné panorama, odráží se v něm okolní kopce, stromy a také je plné čolků. Pak nás čekal velmi náročný sestup do údolí, zpestřený zastávkou ve Wengeralm. Poslední strmý úsek do údolí byl pak pravým očistcem. Ale zvládli jsme to.

15. den

Čekala nás cesta domů zpestřená o klášter a soutěsku. Klášter jsme zvládli, soutěsku pro špatné počasí odložili na někdy příště. Nicméně návštěva kláštera a zvláště největší klášterní knihovny na světě byla opravdu dechberoucí. Moc pěkné je i přírodovědné muzeum umístěné v 3. patře kláštera. Pak nás již jen čekala příjemná cesta mezi horami. Na dálnici jsme se napojili u města Ybbs a pak již pokračovali na Brno. Celou dovolenou jsme tradičně zakončili dobrou večeří a pivkem u nás dole v restauraci Lužánka.

Sporting Hotel Ragno D’oro
Hof Obergröbnergut

Fotky z dovolené zde

Slovinsko

Na podzim jsme se rozhodli ještě využít pěkného počasí a vyrazili jsme na prodloužený víkend do Portorože.

Ubytovali jsme se v hotelu Tomi. Po příjezdu jsme prošli po promenádě a dali si dobrou večeři. Druhý den po snídani jsme se vydali přes bývalý železniční tunel z let 1900-1902 na druhou stranu ke Strunjanu. Prošli jsme kolem solin až k pobřeží, kde jsme se zastavili na Aperol v plážovém baru. Pak jsme pokračovali na útes k Strunjanskému kříži, následně se začali vracet kolem kostela Panny Marie zpět k solinám. Prošli jsme přes soliny a vydali podél pobřeží směrem na Piraň a následně asi v půli cesty jsme zahnuli zpět do Portorože. Ušli jsme asi 13km. Za odměnu jsme pak navštívili místní termální lázně a zrelaxovali ve slaných bazénech a vířivkách. A večer jsme se ještě odměnili výbornou večeří v restauraci „rybí kantýna“ Santa Lucia.

Další den jsme se vydali do Piranu. Od hotelu jsme se nasměrovali k jezeru Fiesa a pak podél pobřeží došli do Piranu ke kostelu sv. Jiří. Následně jsme se prošli Piranem, občerstvili se, vystoupali na maják, dali si zmrzlinu a pak vystoupali na bývalé hradby. Následně jsme se začali vracet do Portorože. Ušli jsme cca 12,5km. Večeř jsme si zašli na vynikající večeři opět do restaurace Santa Lucia.

Poslední den jsme po snídani vyjeli směr domov. Cestou jsme se zastavili na tradiční Trojanské koblihy a cestu jsme si zpestřili „zkratkou“ přes krásnou krajinu v oblasti Vulcanland ve Štýrsku.